Fem snabba frågor inför Monaco med Philip Morin…

Michael Ammermüller (D) och Ben Barker (GB) uppför backen mot Casinot i Monaco under 2016 års race som dessutom var blött

I helgen, på Monacos gator, kör Mobil 1 Porsche Supercup sitt tredje race för säsongen. För vårt svenska hopp Philip Morin blir detta första besöket i en tävlingsbil på den här mycket speciella banan, en utmaning som är tuff för de flesta racerförarna i världen. Jag minns mycket väl hur t ex Marcus Ericsson kände det efter sina första varv i GP2 i Monaco där han med skräckblandad förtjusning funderade över hur det skulle vara möjligt att satsa och attackera krukorna som man måste för att hänga med. Nu brukar detta lösa sig efter hand och med allt fler varv under bältet stiger självförtroendet samtidigt som risken för en krasch dramatiskt ökar, en fin balansgång som kräver sin man eller kvinna.

Hur ser då Philip Morin själv på helgens utmaning?

Monaco är för de flesta en skrämmande upplevelse första gången man kör där, hur är din känsla inför denna speciella helg och bana?

– Jag skulle inte säga att banan här i Monaco känns skrämmande, mer speciell. Självklart blir det att börja lite lugnt och försöka bygga fart men jag är ganska bra på att snabbt lära mig nya banor och hoppas på det även denna helg.

Vad har du för målsättning med kommande helg, går det att ha någon med tanke på var du kör?

– Visst kan man ha en målsättning, jag har hela tiden sagt att jag vill försöka var topp 5-6 vilket jag tycker att jag visade är möjligt i Barcelona i det andra racet. Självklart är det en stor utmaning att köra en stadsbana för första gången men ser verkligen fram mot att köra och vara med så högt det bara går.

Ledning i Porsche Carrera Cup Scandinavia och en klart godkänd första helg i Mobil 1 Porsche Supercup i Barcelona, hur ser du själv på inledningen på denna säsong?

– Faktum är att jag inte är helt nöjd med hur det sett ut så här långt och det är främst kvalen som måste bli bättre, där har jag inte nått upp till den nivå där jag vill vara. Körningen i övrigt har varit stabil och bra men det är det där lilla extra på kvalen som saknas. 

Att du vill vinna PCCS vet vi men vad har du för målsättning med körningen i Supercupen?

– Som jag sa, topp 5-6 villa jag kunna vara och jag tycker inte jag är så långt borta från det redan nu. Självklart är det mycket att lära sig och jag tror att man måste ha ett visst tålamod men under andra halvan av säsongen vill jag regelbundet vara med där framme och även kunna vara med och fightas om pallplatser.

Du ligger i topp av tabellen i Porsche Carrera Cup Scandinavia och är 8:a i Supercupen.. Hur skulle du ranka PCCS jämfört med Mobil 1 Porsche Supercup, på pappret ser det skandinaviska mästerskapet väldigt starkt ut?

– Det skandinaviska mästerskapet är extremt starkt i år med kanske 6-7 förare som kan vara med och slåss om segrar. Skillnaden mot Supercupen är att banorna är betydligt större och i många fall mer utmanande i Europa och där har jag personligen lite kvar att jobba med. Toppen i Supercupen är helt klart väldigt stark men jag tycker jag visar att vi skandinaver (svenskar red. anm) håller hög klass och att PCCS står sig väldigt väl med Mobil 1 Porsche Supercup.