Stjärnspäckat på Rudskogen i helgen…

Norske Porschestjärnan Dennis Olsen tillsammans med Rudskogens ägare Harald Huysman

 

 

 

 

 

 

 

 

Till helgen är det dags för den tredje tävlingshelgen av Porsche Carrera Cup Scandinavia, denna gång är det Norge och Rudskogen som står värd för det hela. Som jag skrivit tidigare körs PCCS:s gästbil denna gång av WRC-stjärnan Andreas Mikkelsen som förutom ynnesten att köra Porsche på hemmaplan nu verkar ha fått fart på rallykarriären igen. Mikkelsen fick som bekant lämna WRC som reguljär förare när VW drog sig ur inför den här säsongen men har nu fiskats upp av Citroen som, om man har en bil till Mikkelsen (verkar vara lite brist på bil om jag förstått det hela rätt), vill att norrmannen ska köra resten av säsongen för den franska tillverkaren.

Förutom Andreas Mikkelsen så kommer den norska publiken få se Dennis Olsen i en av bilarna. Olsen kör tillvardags mot Philip Morin och de övriga i Porsche Mobil 1 Supercup men hoppar alltså in när PCCS kör i Norge. Dennis Olsen tillhör Porsches juniorprogram och spås en lovande framtid som fabriksförare och han ligger just nu på en andra plats i Supercupen efter en tredjeplats senast i Monaco. Att Olsen kör den här helgen är återigen ett starkt bevis på hur attraktivt detta mästerskap har blivit och dessa båda tillskott på startlinjen till helgen gör det också till ett av de starkaste under Porsche Mobil 1 supercup just nu.

Tycker för övrigt det är väldigt spännande med alla dessa duktiga ungdomar, typ Dennis Olsen, som från karting tar steget upp i Formel-bil där de kanske inte lyckas till hundra procent och då istället tar steget över i ”standardbil”. Alla förare är till att börja med inte skapta för att köra Formel-bil av olika skäl, det kan vara fysiskt och storleksskäl eller att att man helt enkelt inte har den utbildning som krävs för den typen av bil. Främst är dock skälet till att en Formel-bilskarriären avbryts att man inte får ihop tillräckligt med pengar, en budget för att köra två år i Formel Renault och ytterligare två år i Formel 3 ligger på upp mot 15 miljoner kronor och detta bör man ha klart för sig så tidigt som möjligt om man klarar. Det kan lätt bli att man försöker köra Formel-bil men inte riktigt med de förutsättningar som krävs för att göra ”rätt resultat” och då kastar man i praktiken de pengarna i sjön. Bättre då att tidigt vara realist och göra en betydligt billigare satsning på standardbil istället.

Dennis Olsen, om vi tar honom som exempel, är bara 21 år och tog, efter tre år i Formel-bil, steget över till Porsche och tyska Carrera Cup 2016, fick efter det chansen att köra Porsches shootout för en plats som Porsche-junior (mot bl a svenske Philip Morin) och tog en av platserna med en körning i Supercupen i potten för 2017. Nu ligger Olsen tvåa i det mästerskapet och kommer garanterat att ha en lysande framtid inom standardbilsracing i många år framåt, vem vet det kan till och med bli tal om sportvagn och LMP 1 om det vill sig väldigt väl. Färskaste exemplet på förare som tagit just detta steg är Nya Zeeländaren Earl Bamber som gick via tyska Carrera Cup till att bli Porsche Junior och kör nu för Porsche som fabriksförare en av deras LMP1-bilar i WEC. Så till alla yngre förare som ser budgetberget i Formel-klasserna växa till oanade höjder, ge inte upp det finns massor kvar att uträtta även om du kör med tak över huvudet.